کاربرد پودر معدنی در صنایع کاشی و سرامیک طیف وسیعی دارد و از آن به عنوان ماده اولیه کاشی و سرامیک استفاده می شود. همانطور که می دانید، کاشی و سرامیک از خاک رس و مواد دیگر مانند فلدسپار و کرندوم و … تولید می شود.

پس از تولید خمیر کاشی و سرامیک، آن ها را قالب ریزی کرده و در حرارت بسیار بالایی قرار می دهند. حرارت زیاد موجب استحکام و مقاومت و البته زیبایی محصول می شود. این تغییرات برگشت ناپذیر بوده و آن را در برابر تغییرات جوی و ضربات سخت مقاوم می کند.

سرامیک از آن دسته مواردی است که می تواند در فرم های مختلف ظاهر شود؛ گاه یک مجسمه است و گاه ظرف و ظروف آشپزخانه و گاه هسته ریخته گری برنز. سرامیک در صنعت ساختمان سازی نیز حضور فعالی دارد.

 

کائولن چیست؟ کاربرد کائولن در صنعت

تالک چیست؟ کاربرد پودر تالک در صنایع

پودر تالک میکرونیزه چیست؟ و کاربرد آن در صنعت

باریت چیست؟ انواع باریت و کاربرد باریت در صنعت

 

کاربرد پودر معدنی در صنایع کاشی و سرامیک به چه فاکتوری مرتبط است؟

کاربرد پودر معدنی در صنایع کاشی و سرامیک بستگی به کیفیت مواد سازنده آن دارد. یکی از موادی که در صنعت کاشی سازی و سرامیک سازی استفاده وسیعی از آن می شود، کربنات کلسیم است. پودر کربنات کلسیم در صنایع ساخت کاشی و سرامیک یک فاکتور مهم در فرایند ذوب می باشد. این ماده معدنی می تواند از نظر مکانیکی و شیمیایی پایداری و استحکام بالایی به سرامیک داده و کیفیت پخت آن را بهبود دهد.

بیشتر بخوانید  کاربرد مواد معدنی در صنایع ساختمانی و تزئیناتی

این ماده انقباضات ناشی از عملیات پخت را پایین می آورد. خوب است بدانید، کربنات کلسیم یک پودر معدنی است که با فرمول شیمیایی CaCO3 شناخته می شود. این کانی از جمله پرکاربردترین مواد معدنی در دنیا به شمار می رود.

کاربرد پودر معدنی در صنایع کاشی و سرامیک و دیگر صنایع نیز دیده می شود. خوب است بدانید، این پودر معدنی را می توان در پوسته تخم مرغ، غلاف صدف و مروارید نیز دید. این ماده را می توان در کشاورزی نیز به کار برد. صنعت پزشکی نیز بی نیاز از  این ماده نیست و از آن به عنوان یک مکمل کلسیم استفاده می کند. شایان ذکر است، استفاده بیش از حد آن مجاز نبوده و می تواند حتی خطرناک نیز باشد.

کربنات کلسیم در حوزه ساخت کاشی و سرامیک یک عامل بهبود دهنده رنگ محصول نیز است. کربنات منیزیم و اکسید آلومینیوم  نیز از جمله موادی است که در صنعت کاشی سازی حضور دارند.

 

کاربرد پودر معدنی در صنایع سرامیک

پودر تالک کاشی و سرامیک سازی

مبحث کاربرد پودر معدنی در صنایع کاشی و سرامیک را با نقش پودر تالک در این حوزه ادامه می دهیم. در این رابطه باید گفت، سنگ تالک همان سنگ صابون یا سیلیکات منیزیم است. این کانی معدنی طبیعی بوده و در حوزه های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع آرایشی، رنگسازی، حوزه سلامت و غذا، کاغذسازی، کاشی و سرامیک، لاستیک سازی، تیوب سازی و ساخت دستکش از جمله حوزه هایی است که می توان رد پای تالک را در آن ها دید. خوشبختانه گروه های صنعتی و تولیدکنندگان مواد معدنی همچون شرکت تولیدات معدنی اصفهان (توما) در ایران عهده دار تامین پودر تالک ارزان و باکیفیت در ایران بوده و این ماده موثر و معدنی را در اختیار سازندگان محصولات مختلف قرار می دهند. پودر نفلین سینیت نیز در حوزه ساخت سرامیک و کاشی نقش مهمی ایفا می کند.

بیشتر بخوانید  سپاریت چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

 

مواد معدنی در تولید سرامیک و کاشی

 

کاربرد پودر سیلیس در سرامیک سازی

کاربرد پودر معدنی در صنایع کاشی و سرامیک در این جا به خاتمه می رسد اما قبل از آن اجازه می خواهیم درباره سیلیس با شما گفتگو کنیم. سیلیس نیز در صنعت سرامیک و کاشی سازی نقش دارد و حذف آن به معنی نابودی این صنعت است. خوب است بدانید، کاشی و سرامیک دارای دو بخش اصلی و لعاب است. بخش اصلی سرامیک و کاشی، به وسیله سفال ساخته می شود و برق و جلایی که روی محصول قابل مشاهده است به خاطر لعاب می باشد. این لعاب از سیلیس و اکسیدهای فلزی ناشی می شود.

این عنصر باعث پایداری و زیبایی در کاشی شده و به آن برق و شفافیت چشمگیری می دهد. تولیدکننده مواد معدنی با در اختیار گذاشتن مقدار زیادی از سیلیس به سازندگان این محصول، کمک می کند تا لعاب و استقامت کاشی و سرامیک بهبود بیشتری پیدا کند.  کائولن، بال کلی و آلومینیوم سیلیکات نیز از دیگر پودرهای معدنی هستند که در ساخت کاشی و سرامیک از آنها استفاده می شود.