در این نوشتار قصد داریم شما را با کاربرد پودر معدنی در صنعت رنگسازی آشنا کنیم. مواد معدنی بسیاری وجود دارند که در صنعت رنگسازی از آنها استفاده می کنند. یکی از این مواد تالک است. پودر تالک در رنگ سازی کیفیت ویژه ای به رنگ می دهد. از همین رو از آن در صنایع مختلفی استفاده می شود.

تالک در ساخت رنگ های تزئینی که بیشتر برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، به کار گرفته می شود. ضمن این که پودر تالک می تواند به رنگ استقامت و ماندگاری بالایی نیز بدهد. موضوع بعدی که در این مورد با شما سخن خواهیم گفت، این موضوع است؛ مهمترین ویژگی های تالک رنگسازی چیست؟ لطفا ما را تا انتهای این متن همراهی کنید.

 

کاربرد پودر معدنی در صنعت رنگسازی

 پودر تالک در رنگسازی

  • تالک پوششی ضد ضربه به رنگ داده و انعطاف آن را بالا می برد
  • مقاومت رنگ را در برابر خوردگی افزایش می دهد
  • اگر به سیلیکات افزوده شود، لایه های پوششی با کیفیت تر می شوند
  • رنگدانه را آزاد کرده و باعث بهبود اثر رنگ آمیزی می شود.

 

پودر میکا در صنعت رنگسازی

کاربرد پودر معدنی در صنعت رنگسازی را با بررسی پودر میکا ادامه می دهیم. پودر میکا یک نوع توسعه دهنده رنگدانه بوده و به رنگدانه کمک می کند تا در رنگ معلق بماند. این پودر می تواند از آب رفتگی و ترک خوردن رنگ جلوگیری کند. نفوذ هوا و آب با کمک این پودر بسیار کاهش می یابد و برق مطلوبی به سطح رنگ شده می  دهد. شایان ذکر است، این پودر کمک می کند تا غلظت رنگ افزایش یابد. با اضافه شدن پودر میکا به رنگ، جذب نور فرابنفش به صفر رسیده و باعث می شود، محصول کمتر اکسیده شود. این پودر تخلخل را نیز کاهش داده و باعث استقامت رنگ می شود.

 

پودر سیلیس برای بتن

سیلیس در لعاب کاری

سیلیس میکرونیزه

سیلیس در شیشه سازی

 

کاربرد پودر معدنی در صنعت رنگسازی

کربنات کلسیم  در صنعت رنگسازی

کاربرد پودر معدنی در صنعت رنگسازی اهمیت زیادی داشته و پودرهای معدنی متنوعی در آن حضور دارند. یکی از این مواد معدنی، کربنات کلسیم است. درباره کربنات کلسیم در رنگ سازی می توان گفت، یکی از مواد مفیدی است که در بسیاری از صنایع می توان ردپای آن را مشاهده کرد. این ماده معدنی در رنگسازی نقش بسط دهنده را بازی می کند و می تواند یک فاکتور جهت کم یا زیاد شدن براقی در رنگ اطلاق شود. همچنین این پودر می تواند به عنوان اصلاح کننده رئولیک نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

کاربرد سیلیس در صنعت رنگ سازی

کاربرد پودر معدنی در صنعت رنگسازی تنها به این موارد محدود نمی شود. سالهاست که از پودر سیلیس در صنعت رنگسازی استفاده می کنند. کاربرد پودر سیلیس میکرونیزه در صنعت رنگ سازی از جمله پرکاربردترین استفاده های این ماده معدنی است. خوب است بدانید، سیلیس میکرونیزه یک نوع پودر می باشد که در مقیاس میکرون به کار می رود. این پودر در کشاورزی کاربرد دارد و کاربرد این ماده معدنی در داروسازی و ساختمانی نیز بسیار زیاد است. این ماده در کنار مواد معدنی مانند هیدروکسید آلومینیوم، اکسید آلومینیوم، پودر نفلین سینیت در صنایع رنگسازی به کار می رود. این ماده باعث مقاومت و استحکام بالا در محصول می شود.

بیشتر بخوانید  پودر تالک در صنایع پوشش‌ دهی و نقاشی

مشاهده صفحه محصول

کاربرد باریت در رنگ سازی

پودر باریت در رنگسازی را می توان در مقوله کاربرد پودر معدنی در صنعت رنگسازی گنجاند. این پودر به همراه اخرا که ماده ای سرخ رنگ است، در صنعت رنگسازی مورد استفاده قرار می گیرد. این پودر که ماده اصلی به وجودآوردنده آن سولفات باریم است، دارای خصوصیات منحصربه فردی است که حضور آن را در صنایع رنگسازی توجیه می کند. از این ماده معدنی می توان به منظور پرکننده خلاهای موجود در رنگ استفاده نمود و مساله تخلخل را کاهش داد. با کمک این ماده می توان رنگی یکنواخت به دست آورد. این ماده معدنی می تواند بسیاری از سطوح را پوشش داده و استحکام آن را افزایش دهد.

 

در انتهای مبحث کاربرد پودر معدنی در صنعت رنگسازی خوب است به این نکته نیز توجه کنیم که این پودر می تواند جذب روغن پایینی داشته باشد. در کنار این ویژگی، مقاومت در برابر دما، سرما، پرتوهای زیانبخش خورشیدی و آب را نیز می توان افزود. چگالی این ماده بالا گزارش شده است و رنگ بسیار روشنی دارد.

از این پودر معدنی می توان در درخشنده کردن رنگ و براق کردن آن استفاده کرد. میزان محلول بودن آن در آب بسیار کم است و همین موضوع باعث شده است تا از این ماده در صنعت رنگسازی بسیار استفاده شود. همچنین از این پودر در پوشش های پودری نیز به کار می برند. ماده مزبور در حوزه های پزشکی، ساختمانی، نفت و گاز کاربرد وسیعی دارد.

 

پودر رنگ معدنی و پیگمنت های معدنی چیست؟

اگر می خواهید قطعات فلزی و پلاستیکی را به آسانی رنگ کنید، تنها راه حل پیش روی شما استفاده از پودر رنگ معدنی است. استفاده از این پودرها که به تازگی در میان صنایع مختلف شناسایی شده اند، به سرعت در حال افزایش است. خرید پودر رنگ معدنی برای رنگ کردن قطعات مختلف دردسرهای رنگ های مایع را ندارد و فرایند رنگ آمیزی را به صورت یک نواخت، صاف و بدون نقص انجام می دهند.

پودر رنگ معدنی و آشنایی با مزایا و کاربردهای آن

مهم ترین کاربردهای پودر رنگ معدنی که از آن بی اطلاعید!

حال که متوجه شدید پودر رنگ معدنی چیست، باید با کاربردهای بی نظیر آن آشنا شوید؛ زیرا در سال های اخیر استفاده از این پودرها به جای رنگ های مایع، بسیار گسترش یافته اند. این پودرها پس از مخلوط شدن، یک لعاب بسیار عالی را به وجود می آورند که به وسیله یک دستگاه روی سطح مورد نظر پاشیده می شود.

البته فرایند ساخت رنگ به همین راحتی ها هم نیست. اگر می خواهید دقیق ترین و جامع ترین اطلاعات را در خصوص ساخت رنگ با استفاده از این پودرها به دست آورید، با کارشناسان شرکت تولیدات معدنی اصفهان (توما) تماس بگیرید. پودر رنگ معدنی پس از سرد شدن عایقی باکیفت و زیبا ایجاد می کند. از این ماده جذاب برای رنگ کردن موارد زیر استفاده می شود:

  • بدنه هواپیما
  • بدنه اتومبیل ها
  • رنگ کردن سطوح چوبی و ام دی اف
  • رنگ کردن لوازم خانگی؛ مانند ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر
  • رنگ کردن دیوارهای ساختمان
بیشتر بخوانید  تاثیر زیست محیطی مواد معدنی و راهکارهای کاهش آن

البته کاربرد پودر رنگ معدنی تنها به همین چند مورد خلاصه نمی شود. این پودرها در زندگی مدرن امروزی کاربردهای بسیار ویژه تری هم دارند که از جمله آن ها می توان به تولید جوهرهای چاپ، تولید لنزهای عینک با استفاده از (رنگدانه های فتوکرومیک و ترموکرومیک، تولید لوازم آرایشی مختلف و بسته بندی های از پیش چاپ شده اشاره کرد.

کاربردهای بی نظیر پودرهای رنگی

جادوی داشتن رنگ های جذاب با پیگمنت های رنگی معدنی

پیگمنت ها یا همان رنگدانه ها یکی از مهم‌ ترین مواد تزیینی جامد محسوب می شوند و تنوع رنگی بسیار زیادی دارند. پیگمنت ها به طور کلی به 2 دسته پیگمنت های معدنی و آلی تقسیم بندی می شوند که در میان آن ها پیگمنت های معدنی به طور طبیعی در طبیعت یافت می شوند و پرکاربردترین نوع پیگمنت هستند. پیگمنت های معدنی ویژگی های بسیار منحصربه فردی دارند:

  • قدرت پوشش دهی آن ها فوق العاده است.
  • در زمان تولید و استفاده هیچ گونه گاز سمی از خود منتشر نمی کنند.
  • بر روی تمامی سطوح فلزی و غیر فلزی قابل استفاده هستند.
  • بعد از استفاده، سطحی صاف و یک دست ایجاد می کنند.
  • براق هستند؛ اما براقیت آن ها در مقایسه با پیگمنت های آلی کمتر است.
  • دوام، استقامت و طول عمر بسیار بالایی دارند.

پیگمنت های پودر رنگ معدنی را عموماً از مواد طبیعی؛ مانند پوسته سنگ ها و خرد کردن آن ها به دست می آورند. این پیگمنت ها در اغلب موارد از اکسیدهای فلزی به خصوص تیتان و اکسید آهن هستند. اکسیدهای آهن طیف گسترده ای از رنگ ها؛ از زرد لیمویی گرفته تا قرمز خونی و قهوه ای تیره مایل به سیاه را به وجود می آورند. از جمله محبوب ترین انواع اخرا (اکسید آهن) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخرای زرد
  • اخرای سرخ
  • اخرای بنفش
  • اخرای قهوه‌ای

محبوب ترین پودرهای رنگ معدنی

مهم ترین مزایای استفاده از پودرهای رنگ معدنی

استفاده از پودر رنگ معدنی چالش هایی مانند استفاده از حلالات مختلف را ندارد. این رنگ ها سرعت رنگ آمیزی را تا حد زیادی افزایش می دهند و ضایعات بسیار کمی از خود برجای می گذارند. استفاده از پودرهای رنگ معدنی، دقت و کیفیت کار را افزایش می دهند.

از آن جایی که در زمان استفاده از پودرهای رنگ معدنی نیازی به حلال نیست؛ پس از بخارات سمی و مضر ناشی از آن هم خبری نخواهد بود. این پودرها قابلیت اشتعال ندارند و لایه رنگی یکنواخت، باکیفیت و ایمنی را ایجاد می کنند. پودر رنگ معدنی در برابر تغییرات شرایط فیزیکی و شیمیایی، هیچ گونه تغییری از خود بروز نمی دهد و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است؛ زیرا هر کیلوگرم آن برای مساحتی بین 6 تا 9 مترمربع کافی است.

اگر می خواهید پودرهای رنگی معدنی را با کیفیتی فوق العاده و قیمتی مناسب خریداری کنید، علاوه بر این از میزان پودر مورد نیاز برای سطح مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید، همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شرکت تولیدات معدنی اصفهان– توما، تولیدکننده انواع مواد معدنی با کیفیت و ارزان، تمامی مواد اولیه لازم صنعت رنگسازی را تولید و توزیع می کند. جهت کسب مشاوره رایگان با کارشناسان توما تماس بگیرید.