درآمدی بر فرآیند تولید ظروف چینی

فرآیند تولید ظروف چینی به سال ها و قرن های دور بر می گردد. شواهد تاریخی نشان می دهند، ساخت ظرف های چینی به هفت یا هشت قرن قبل می رسد. با وجود این که پایه و مبنای ساخت ظرف های چینی در این مدت تغییر نکرده ولی از نظر کیفیت و رنگ و لعاب و استحکام دچار تغییرات بسیاری شده است.

با صرف نظر از موضوع چگونگی تولید ظرف های چینی در طول این چند قرن، این متن در نظر دارد درباره مواد معدنی که در فرآیند ساخت این ظروف به کار می رود، با شما گفتگو کند. از همین رو، شما را به خواندن مقاله فرایند ساخت ظروف چینی دعوت می کنیم. امیدواریم این متن بتواند بخشی از سوالات شما را در زمینه ساخت و تولید ظروف چینی پاسخ بدهد.

 

سیلیس در فرآیند تولید ظروف چینی

فرآیند تولید ظروف چینی چگونه است؟

فرآیند تولید ظروف چینی از مراحل مختلفی به کار رفته است اما در این متن تنها به مواد معدنی که در خمیر این ظرف ها به کار می رود، اشاره می کنیم. قبل از بررسی چگونگی تولید ظروف چینی خوب است به این موضوع اشاره کنیم که این ظرف‌ها حاصل مواد معدنی هستند که فرآوری شده‌اند. بیشتر افراد از این که این ظرف‌ها از خاک به عمل می‌آیند، مطلع هستند ولی این امکان وجود دارد که درباره ترکیبات معدنی و اطلاعات تخصصی آن کمتر آگاهی داشته باشند.

در فرآیند تولید ظروف چینی مواد معدنی ویژه ای به کار می رود که هر کدام به محصول نهایی خاصیت منحصر به فردی می دهد. روش ساخت ظروف چینی به این شکل است که ابتدا خاک رس و فلدسپات یا فلدسپار را که سنگ چخماق نیز نامیده می شود، جمع آوری و سپس سیلیس را به این مواد اضافه می‌کنند. این سه ماده اصلی زمانی کنار هم مورد استفاده قرار می گیرند که بسیار خرد شده و به صورت ذرات بسیار ریزی درآمده باشند. این سه ماده باید به صورت متوازن و هم اندازه با هم ترکیب شوند. البته برخی سازندگان نسبت این سه ماده را کم یا زیاد می کنند. در حقیقت بسته به نوع محصولی که قرار است تولید شود، در اندازه گیری می توان این سه ماده را کم یا زیاد کرد.

بیشتر بخوانید  کاربرد مواد معدنی در صنعت شیشه سازی

 

خاک چینی یا کائولین در فرایند تولید ظروف چینی

 

در فرآیند ساخت ظرف های چینی چه مواد دیگری به کار می رود؟

در فرآیند تولید ظروف چینی مواد دیگری چون دولومیت و نفلین به کار می رود. در مقالات و منابع آموزش تولید ظروف چینی آمده است؛ شناخت کافی درباره هر یک از مواد به کار رفته در این صنعت، باعث می شد تا سازنده، محصول با کیفیتی تولید نماید. از شما می خواهیم برای یادگیری بیشتر نحوه تولید ظروف چینی ما را تا انتهای این متن همراهی کنید. پیشهاد می کنیم مقاله دولومیت چیست؟ کاربرد دولومیت در صنعت را مطالعه کنید.

 

خاک رس یکی از ترکیبات تولید ظرف های چینی

فرآیند تولید ظروف چینی را با بررسی خاک رس ادامه می دهیم. در کتاب ها و جزوات آموزش ساخت ظروف چینی تزئینی آمده است، یکی از مواد اولیه و مهم ساخت ظرف های چینی، خاک رس است. خاک رس را از نظر کیفیت می توان درجه بندی کرد. خاک رس برای این که حالت شیشه ای پیدا کند، باید در دمای بسیار زیادی حرارت داده شود. از همین رو، فلدسپات و سیلیس را با خاک رس ترکیب می کنند. با اضافه شدن این دو مواد، خاک رس را می توان در دماهای پایین تری نیز به حالت شیشه ای درآورد.

فلدسپات در فرایند تولید ظروف چینی

فلدسپات چیست و چگونه در ساخت ظرف های چینی مشارکت دارد؟

فلدسپات نیز در فرآیند تولید ظروف چینی حضور دارد و از ترکیباتی چون سیلیکات آلومینیوم، سنگ چخماق و کوارتز ساخته شده است. فلدسپات می تواند در مراحل مختلف تولید ظرف های چینی به عنوان یک شار نقش داشته باشد. شار ماده ای است که دمای لازم را برای شیشه‌گی شدن خمیر چینی کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  نفلین سینیت چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟

 

 

سلیس چیست و چه نقشی در ساخت ظرف های چینی دارد؟

همانطور که در متن فوق نیز به آن اشاره شد، سلیس نیز در فرآیند تولید ظروف چینی حضور دارد. کارگرانی که مراحل ساخت ظروف چینی را پشت سر می‌گذرانند، به خوبی درباره آموزش ساخت دوغاب ظروف چینی مهارت کسب کرده‌اند. آنها می‌دانند که سیلیس آمیخته‌ای از اکسیژن و سیلیکون می‌باشد که در پوسته زمین به وفور یافت می‌شود. این ماده در استحکام ظرف نقش مهمی بر عهده گرفته است. کائولن نیز یکی دیگر از موادی است که در ترکیب خمیر چینی حضور دارد. خوب است بدانید این ترکیبات به این موارد محدود نمی‌شود.  کاربرد کائولن

یکی دیگر از مواد موثری که در فرآیند تولید ظروف چینی به کار می‌رود، کربنات کلسیم می‌باشد. توجه داشته باشید دامنه محصولات چینی بسیار گسترده است. هر یک از آنها دارای دستورالعمل و مواد اولیه متفاوتی هستند. به عنوان مثال در برخی خمیرها می توان از موادی مانند استاتیت یا همان سنگ صابون نیز استفاده کرد. حتی در برخی خمیرها ماده ای به نام بالی کلی نیز استفاده می شود. هر یک از  این مواد دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که می توانند بر درجه یک بودن و کیفیت محصول نهایی تاثیر بگذارند.

 

شرکت تولیدات معدنی توما، تولیدکننده مواد معدنی با کیفیت و ارزان، تمامی مواد اولیه لازم جهت تولید ظروف چینی را تولید و توزیع می کند. جهت کسب مشاوره رایگان با کارشناسان توما تماس بگیرید.