این متن درباره کاربرد مواد معدنی در صنعت شیشه سازی و عمدتا درباره سیلیس یا سیلیکا تهیه شده است. چنانچه به مطالعه کانی ها و کاربرد آنها در صنعت علاقه‌مند هستید، خواندن این متن را از دست ندهید. همانطور که می دانید، از دیرباز سیلیکا برای تولید شیشه استفاده می شده است. صنعت شیشه سازی قدمت بیش از دو هزار سال دارد. مکشوفات باستانی که در نقاط مختلف کشور صورت گرفته است، حاکی از آن است که علم کانی شناسی و ذوب و فرآوری آنها امری شناخته شده بوده است. کانی معدنی سیلیکا در ردیف پر کاربرد ترین سنگ های معدنی است که از زمین استحصال می شود. درباره ترکیبات این سنگ همین نکته بس که آمیزه ای از سیلیکون و اکسیژن مي باشد و از ویژگی های بی شماری برخوردار است. چنانچه ما را تا انتهای این متن همراهی کنید، درباره این موضوع با شما گفتگو خواهیم کرد. (اطلاع از قیمت سیلیس)

 

سلیس میکرونیزه در صنعت شیشه سازی

 

کاربرد مواد معدنی در شیشه سازی

همانطور که در متن بالا نیز به آن اشاره شد، سیلیس میکرونیزه در صنعت شیشه سازی کاربرد متنوعی دارد. از آنجا که سیلیکا از انواع گوناگونی برخوردار است، بنابراین کاربردهای متنوعی نیز دارد. خوب است بدانید برای استفاده بهتر، وقتی سیلیکا را پودر می کنند، نام آن به سیلیکای میکرونیزه تغییر می کند که اصطلاحی نام آشنا در حوزه شیشه سازی است. پروسه فرآوری سیلیکا به این گونه است که سنگ ها را پس از استخراج و حذف مواد زاید از آن ها، آسیاب می کنند.

سپس سیلیکا با کمک تجهیزات تمام خودکار در سایزهای میکرون، دانه بندی می شوند. در ادامه این مواد آسیاب شده در دمایی بسیار بالا حرارت دیده و به حالت مذاب در می آیند. دمای بالا باعث شفاف و کریستالی شدن دانه های آسیاب شده که پس از سرد شدن دیگر به حالت قبلی خود بر نمی گردند. خوب است بدانید، در ساخت شیشه از موادی مانند سودا  و کربنات کلسیم استفاده می شود.

 

پودر سیلیس برای بتن

سیلیس در لعاب کاری

سیلیس میکرونیزه

سیلیس در رنگسازی

 

ماده اصلی ساخت شیشه چیست؟

بلور سیلیکا در طبیعت

کاربرد مواد معدنی در صنعت شیشه سازی باعث شده است تا ظروف شیشه ای متنوعی تولید و روانه پیشخوان فروشگاه ها شود. همانطور که گفته شد، ماسه سیلیسی را پس از گرفتن ناخالصی های آن به همراه سنگ آهک، کربنات سدیم و فلدسپار ذوب کرده و قالب ریزی می کنند.

بیشتر بخوانید  اخرا چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟

در روش های سنتی با چرخاندن مداوم و دمیدن به مواد گداخته، شیشه شکل پذیری بیشتری گرفته و استادکار می تواند جسم گداخته شده را به ظرف مورد نظر خود تغییر حالت دهد. اجازه بدهید درباره نقش مواد اصلی در شیشه سازی نیز نکاتی ارائه کنیم. سدیم دی اکسید، باعث کاهش دمای ذوب شیشه می شود . البته باید توجه داشت که با بالا بردن دمای بیش از حد این ماده، می توان مقاومت شیشه را نیز بیشتر کرد.

کاربرد مواد معدنی در صنعت شیشه سازی تنها به این موارد محدود نمی شود. کلسیم اکسید نیز در فهرست موادی است که در این صنعت به کار گرفته می شود. این ماده شیشه را در برابر انواع سایش ها و مواد شیمیایی دیگر مقاوم می کند.

مشاهده صفحه محصوللینک خرید سیلیس

 

همچنین با اضافه کردن کلسیم اکسید  به عنوان ماده اولیه به سیلیکا باعث می شود تا شیشه حالت بلوری به خود گرفته و رنگ آن تغییر کند. برای نشکن شدن و پایداری شیشه ها نیز از اکسید آلومینیوم (خرید اکسید آلومینیوم)  و اکسید منیزیم (خرید اکسید منیزیم) استفاده می کنند.

کانی هایی که برای تولید شیشه از آنها استفاده می شوند از جهت نوع کاربرد به دو گروه طبقه بندی می شوند.

الف) مواد اصلی که نود و هشت درصد شامل کانی های شیشه ساز، واسطه و دگرگون ساز می باشد.

ب)  مواد فرعی که تنها دو درصد در پروسه تولید شیشه حضور دارند و بیشتر نقش کنترل کننده رنگ، حباب، احیاء و اکسیده کردن را به عهده دارند.

 

 

کاربرد سیلیکا در شیشه سازی

کاربرد مواد معدنی در صنعت شیشه سازی و دمای مورد نیاز برای ذوب کانی ها

کاربرد مواد معدنی در صنعت شیشه سازی را با بحث دمای مورد نیاز برای شیشه سازی ادامه می دهیم. سیلیکا در شیشه سازی دارای میزان کمی از ناخالصی فلز می باشد که می بایست با حرارت دیدن تصفیه شود. برای تغییر شکل شیشه سیلیکا به دمایی معادل هزار و هفتصد درجه سانتیگراد نیاز است.

حتی می توان درجه این دما را نیز بالاتر برد. جالب است بدانید، قدیمی ترین شیشه ای که به دست آمده است، از نوع شیشه سیلیکات می باشد که بر مبنای ترکیباتی مانند سیلیکا، سودا و آهک می باشد. امروزه صنعتگران با در اختیار داشتن میراث ارزشمندی که از سال های دور به آنها رسیده است، دست به فناوری های جدیدی زده اند.

بیشتر بخوانید  کاربرد پودر معدنی در صنایع کاشی و سرامیک چیست؟

آنها به فرمول باستانی شیشه سازی یک ماده جدید دیگری وارد کرده اند که باعث پایداری و استقامت ظروف در دمای زیاد شده است. بوروسیلیکات نیز یک ترکیب شیمیایی است که باعث پیدایش ظروف پیرکس می شود.

این نوع ظروف از ضریب انبساطی پایینی برخوردار بوده و مقاومت آن در برابر حرارت بسیار بالا است. ابتدا این ظروف را در محیط آزمایشگاه استفاده می کردند اما جذابیت های کاربری این نوع ظروف باعث شد تا دامنه استفاده از آن تا آشپزخانه های خانگی نیز برسد.

مشاهده صفحه محصوللینک خرید سیلیس

 

سیلیکا چیست و چه نقشی در صنعت شیشه سازی دارد؟

 

درباره این موضوع که سیلیکا یا سیلیس چیست؟ و کاربرد مواد معدنی در صنعت شیشه سازی به ویژه سیلیکا باید گفت؛ این ماده دومین کانی فراوان در روی کره زمین است. این ماده معدنی پس از اکسیژن بیشترین کاربرد را دارد.

خوب است بدانید، این کانی بیشتر به شکل اکسیداسیون و سیلیکات یافت می شود. این ماده معدنی از آمیزه ای از سیلیسیوم و اکسیژن حاصل می آید که بیشتر مواقع می توان آن را به شکل بلوری نیز استخراج کرد. البته به ندرت امکان دارد سیلیکا به صورت  آمورف یا غیر بلوری در طبیعت پیدا شود. این کانی قسمت بزرگی از شن، ماسه، کریستال سنگ، کوارتز،آهک، اوپال، آمتیست را در بر می گیرد.

از جمله خواص آن پایداری بالای آن در برابر سرما و دمای زیاد است. این کانی می تواند در حرارت بالا نیز دوام بیاورد. منظور از تحمل پذیری این ماده تغییر شکل ندادن آن در این دماها است.

گفتنی است، این کانی بی رنگ و بدون مزه و بو بوده و قابل هضم در دستگاه گوارش هیچ جانوری نیست. این ماده نفوذ ناپذیری بسیار بالایی در برابر آب دارد. همین ویژگی ها باعث شده است تا کاربرد مواد معدنی در سرامیک سازی، شیشه سازی، ریخته گری و حتی تصفیه آب و دیگر صنایع مانند برق، پلاستیک، چسب سازی و … بسیار پررنگ باشد. (خرید سیلیس)

شرکت تولیدات معدنی اصفهان (توما)، تولیدکننده انواع مواد معدنی در اصفهان است که این مواد معدنی را با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت ارائه می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.