سیلیس چیست؟

قبل از این که به بررسی کاربرد سیلیس بپردازیم اجازه بدهید اول این سوال را مطرح کنیم؛ پودر سیلیس چیست؟ سیلیس یا سیلیکا یک ماده معدنی است که با فرمول شیمیایی  SiO2 شناخته می شود. این ماده دارای رنگی سفید است و خوشبختانه معادن آن در ایران به وفور یافت می شوند. کانی سیلیس در حوزه های مختلفی قابل استفاده است و به شکل و فرم های گوناگونی از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

سیلیس چیست

پاسخ به این سوال که سیلیس چیست و کاربرد آن در چه صنایعی می باشد، نیاز به یک بحث مفصل دارد و ما در این مقاله سعی خواهیم کرد درباره خواص سیلیس با شما صحبت کنیم. این که سیلیس پودری چیست؟ سوالی است که این مقاله می تواند پاسخ آن باشد.

 

کاربرد سیلیس چیست؟

همانطور که در متن فوق نیز به آن اشاره شد، کاربرد سیلیس بسیار متنوع است. سیلیس از آنجا که دومین کانی است که در پوسته زمین یافت می شود، بسیار مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است. درباره خرید سیلیس باید خاطر نشان کرد که این کانی غیر فلز می باشد. رنگ این ماده از بی رنگ تا طیف خاکستری و خاکستری تیره قابل دسته بندی است.

سیلیس در دو گونه سیلیکا دانه بندی و میکرونیزه قابل ارائه است. جالب است بدانید، نام این واژه از (flint ) به معنی سنگ سخت گرفته شده است و در نزد ایرانیان به سنگ چخماق معروف است.

سیلیس میکرونیزه چیست؟

 

کاربرد سیلیس

درباره بررسی کاربرد سیلیس باید خاطر نشان کنیم، این پودر ارزشمند دارای درجات مختلفی است. پودر درجه یک آن از کیفیت ممتازی برخوردار است. این ماده از خلوص و عیار نود و شش درصدی برخوردار بوده و در صنایع مختلفی چون رنگ سازی، لعاب سازی، صنایع برق و الکترونیک، ساخت خاک و … کاربرد دارد. در حال حاضر سیلیس ممتاز باکیفیت بالا و قیمت ارزان توسط شرکت تولید و توزیع کننده مواد معدنی در ایران -شرکت تولیدات معدنی اصفهان (توما)- استحصال می شود.

بیشتر بخوانید  کاربرد مواد معدنی در صنعت کاغذسازی

خوب است بدانید، دامنه مصرف و کاربرد سیلیکا حتی تا بخش کشاورزی و ساختمان سازی نیز رسیده است و به صورت فرم های متنوعی در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار گرفته اند.  خوشبختانه عرضه این محصولات صنعتی به صورت خرده و عمده فروشی امکان پذیر می باشد. ناگفته نماند، هر چه مرغوبیت و ممتاز بودن محصول مورد بحث بیشتر باشد، بر روی  قیمت سیلیس تاثیر خواهد گذاشت.

پودر سیلیس برای بتن

سیلیس در لعاب کاری

سیلیس در صنعت شیشه سازی

 

انواع سنگ سیلیس

در ادامه مبحث کاربرد سیلیس خوب است به انواع آن نیز اشاره ای داشته باشیم. در بین کانی هایی های که از این فرمولاسیون پیروی می کنند، می توان سه نوع سنگ از جنس سیلیس را معرفی کرد. فلینت، شن و ماسه و سنگ کوارتز از جمله انواع مختلف سیلیس می باشند. جالب است بدانید، سیلیس حتی می تواند خوراکی نیز باشد. سیلیس خوراکی در صنایع داروسازی و غذایی نیز مورد استفاده وسیع قرار می گیرد. شرکت پودرهای معدنی با نظر به این ویژگی، به استحصال این ماده ارزشمند اقدام می کند.

البته ناگفته نماند گونه سیلیس خوراکی با سیلیس صنعتی متفاوت است. شاید تعجب کنید اگر بگوییم، سیلیس در بافت های بدن انسان نیز یافت می شود. سیلیس در استخوان، دندان، چشم، پوست، مفاصل و … وجود دارد. سیلیس در بدن هر فردی به میزان هفت گرم بوده و کمبود آن می تواند فرد را دچار ریزش مو، پوکی استخوان و مشکلات پوستی نماید.

 

دی اکسید سیلیسیم چیست؟

در انتهای مبحث کاربرد سیلیس خوب است یادآوری کنیم؛ منظور از اکسید سیلیسیم همان سیلیس است. این ماده ارزشمند و حیاتی در طبیعت به دو فرم آزاد و ترکیبی قابل مشاهده است. دی اکسید سیلیسیم، در شمار مقاوم ترین و پایدارترین مواد در بین کانی ها قرار گرفته و از همین رو می توان آن را در صنایع گوناگون مانند ساختمان سازی به کار گرفت.

بیشتر بخوانید  کاربرد مواد معدنی در صنعت فولادسازی

شایان ذکر است، این کانی دارای ساختاری چهار ضلعی است و از فرم مولکولی تتراهدرال پیروی می کند. این عنصر معدنی بیشتر از معادن شن و ماسه استحصال شده و می توان آن را از تصفیه کوارتز نیز به دست آورد.

حتی این ماده را می توان در محیط آزمایشگاه نیز تولید کرد. در این صورت با حرارت دادن و اکسیده و سل ژل نمودن آن و طی فرایندی دیگر می توان به سیلیس آزمایشگاهی دست یافت.

 

مشاهده صفحه محصول

 خرید سیلیس