مواد اولیه تولید فولاد

هدف از نگارش این متن آشنایی مخاطب گرامی این صفحه با کاربرد مواد معدنی در فولادسازی است. مواد و کانی های مختلفی در صنعت فولادسازی مورد استفاده قرار می گیرند که بخشی از آنها مواد اولیه این صنعت به شمار می روند. کائولن و سیلیکون کارباید، سیلیکات سدیم خنثی از جمله این موارد هستند. شما با خواندن این متن با مواد خامی که در حوزه فولاد سازی نقش دارند، آشنا خواهید شد.

کائولن چیست؟ کاربرد کائولن در صنعت

 

کرومیت چیست و چگونه به ساخت فولاد کمک می کند؟

 

کاربرد مواد معدنی در فولادسازی تنها به یک یا دو ماده اصلی محدود نمی شود. صنعتگران علاوه بر سنگ آهن به مواد خام بسیار دیگری نیز نیاز دارند تا فولاد محکم و پایدار بسازند. یکی از این مواد کرومیت است. این کانی از جمله فلزات سخت اما شکننده است که به رنگ سفید نقره گون در طبیعت یافت می شود. این کانی در سال 1789میلادی توسط واکلین کشف و معرفی شد. هفتاد درصد این کانی‌سنگ به شکل فروکروم در ساخت فولاد ضد زنگ مورد استفاده قرار می گیرد. متاسفانه برای این عنصر هیچ جانشینی در صنعت فولادسازی وجود ندارد. این فلز همچنین در سه حوزه قابل تقسیم است: متالوژی، صنایع شیمیایی و دیرگدازها.

مواد معدنی در فولادسازی

دیاتومیت و کاربرد مواد معدنی در فولادسازی

یکی از منابع ثروت ساز در هر کشوری دانش کانی شناسی و اطلاعات مربوط به معادن است. وقتی از کاربرد مواد معدنی در فولادسازی اطلاع داشته باشیم، به نجات کشور از اقتصاد تک بعدی کمک کرده‌ایم. خوشبختانه کشور ما سرشار از عناصر معدنی با ارزش اقتصادی بالا است. چنانچه با شیوه‌های فنی و مهندسی و فناوری‌های نوین به فرآوری این عناصر بپردازیم ضمن اشتغال‌زایی، درآمد سرانه ایران نیز افزایش می‌یابد.

سرمایه‌های بی‌هدف و رهایی که در بازارها، صرف دلال بازی و احتکار می‌شود در حوزه تولید به کار گرفته و نرخ تورم کاهش می‌یابد. یکی از عناصر معدنی که در فولادسازی مشارکت دارد و می‌تواند در حوزه تولیدات صنعتی در این هدف گام بردارد، استخراج و فرآوری ماده معدنی دیاتومیت است. این کانی ارزشمند، در صنایع دیرگداز مورد استفاده قرار گرفته و از آن به عنوان جرم کوره در قالب سازی و عایق کردن جداره های کوره های ذوب به کار می رود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با کاربرد پودر تالک در ریخته گری و نقش آن در این صنعت

 

کربنات منیزیم در فولادسازی

درباره کاربرد مواد معدنی در فولادسازی خوب است به کربنات منیزیم نیز اشاره ای داشته باشیم. این عنصر ارزشمند معدنی به صورت پودر کربنات منیزیم و فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد.  این عنصر پس از اکتشاف و استخراج لازم است در کوره های پخت قرار گیرد. طی این فرایند، به اکسید منیزیم تبدیل می شود. در واقع آن چه که در فولادسازی مورد استفاده قرار می گیرد، محصول پخته شده و فرآوری شده آن است. این کانی نیز به عنوان ماده ای دیرگداز و نسوز در فولادسازی ایفای نقش می کند. در حال حاضر کارخانه های فولادسازی وابستگی زیادی به دیرگدازهای منیزیمی با کیفیت مطلوب دارند.

 

کاربرد دولومیت در فولادسازی

 

درباره کاربرد دولومیت در فولادسازی باید گفت، این ماده نیز مانند موادی چون اکسید آلومینیوم و … در صنعت فولادسازی نقش مهمی بر عهده گرفته است.  نحوه شکل گیری دولومیت در طبیعت به این صورت است که وقتی منیزیم حل و ته نشین می شود، دولومیت به وجود می آید. رنگ این ماده سفید، قرمز و حتی سبز می باشد. رنگبندی در دولومیت ناشی از نوع و میزان ناخالصی در آن است. این ماده که ساختاری کربناتی داشته اما مانند آهک عمل نمی کند، در دمای بالا به جوش نمی آید. از روی همین ویژگی دولومیت را ما بین سنگ آهک و منیزیت قرار داده اند. این مینرال، کیفیت فولادسازی را افزایش داده و به طور گسترده در این صنعت از آن استفاده می کنند. پیشهاد می کنیم مقاله دولومیت چیست؟ کاربرد دولومیت در صنعت را مطالعه کنید.

 

کاربرد مواد معدنی در فولادسازی

کاربرد آهک در صنعت فولادسازی

 

عدم کاربرد آهک در صنعت فولادسازی غیر قابل تصور است. سنگ آهک در تمامی پروسه های تولید فولاد حضور داشته و حذف آن عملا یعنی به تعطیلی کشاندن مجموعه عظیم فولادسازی. این عنصر به عنوان یک تصفیه کننده و از بین برنده تمامی ناخالصی ها به ویژه گوگرد، فسفر عمل می کند. این کانی حتی در خنثی سازی نیز مشارکت داده می شود. کمک گرفتن از کربنات کلسیم یا همان سنگ آهک باعث می شود تا کوره ها دارای پوششی نسوز و ضد حریق شوند. این محصول بر مبنای دولومیت پخته شده و با پایداری بالا در مقابل هیدراتاسیون می باشد. تمامی محصولاتی که در صنعت فولادسازی به کار گرفته می شوند همراه با آهک به ویژه آهک زنده معنی پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید  کائولن چیست؟ کاربرد کائولن در صنعت

 

 سیلیکات سدیم و کاربرد مواد معدنی در فولادسازی

کاربرد مواد معدنی در فولادسازی را با بررسی نقش سدیم سیلیکات ادامه می دهیم. این مینرال نیز در شمار قدیمی ترین کانی های معدنی می باشد که در صنایع مختلف به ویژه فولادسازی استفاده می شود. از این ماده برای پوشش دادن قالب های ریخته گری کمک می گیرند. نقش این کانی در صنایع ریخته گری و ذوب فلزات انکار ناپذیر است. این ماده باعث می شود تا قالب های مخصوص ریخته گری بر اثر داغی مواد و محیطی که در آن قرار گرفته است، نسوزد. چهار تا شش درصد از سیلیکات سدیم را به ماسه اضافه می کنند.

سیلیکات مانند چسب عمل کرده و ماسه را به شکل قالب در می آورد  و پروسه قالب گیری صورت می گیرد. در قالبی که ساخته می شود، حفره هایی وجود دارد که به آن مقداری گاز دی اکسید کربن تزریق می کنند. وقتی این گاز به سیلیکات برسد، خاصیت پلیمری به خود می گیرد و ماسه چسبنده می شود. حالا نوبت آن است که فولاد مذاب را داخل قالب بریزند. فولاد مذاب پس از سرد شدن آماده جدا شدن از قطعات است.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کاربرد مواد معدنی در فولادسازی پرداختیم و برخی از مواد اولیه ای که در این حوزه نقش داشتند، معرفی کردیم. چنانچه در حوزه فولادسازی خواهان تهیه برخی اقلام معدنی هستید، شرکت تولیدات معدنی اصفهان (توما) به شما کمک می کند. شما می توانید درباره خرید کانی های معدنی با مشاورین توما تماس بگیرید. خرید کرومیت، خرید دیاتومیت و پودر تالک ارزان با کمک مشاوران توما امکان پذیر است. همچنین شما می توانید در زمینه استعلام قیمت مانند قیمت کربنات منیزیم و سایر مواد معدنی از کارشناسان فروش ما اطلاعات لازم را بدست آورید.