توضیحی درباره کاربرد مواد معدنی در صنعت آرایشی بهداشتی

دامنه کاربرد مواد معدنی در صنعت آرایشی بهداشتی به چند ماده مهم و تاثیرگذار می رسد. کائولن، تالک، سیلیس و چند ماده دیگر از جمله این کانی ها هستند. این متن در نظر دارد درباره مواد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی با شما صحبت کند؛ این که چطور مواد معدنی در صنعت آرایشی بهداشتی حضور داشته و می توانند در آراستگی و زیبایی انسان ها نقش داشته باشند. اگر به خواندن مقالات علمی و کاربرد مواد معدنی در زندگی بشر علاقه‌مند هستید، این متن می تواند اطلاعات شما را در این زمینه بهبود دهد.

 تالک ارزان

سیلیس ارزان

کائولن ارزان

تالک در صنایع آرایشی و بهداشتی

کاربرد مواد معدنی در صنعت آرایشی بهداشتی را با پودر تالک شروع می کنیم. همانطور که می دانید، پودر تالک از ماده مینرالی تحت همین عنوان تولید می شود. در ساختار این ماده هیدرات منیزیم و سیلیکات منیزیم حضور دارند. تالک در ردیف پر مصرف ترین و نرم ترین کانی هایی است که در دنیا مورد استفاده بشر قرار گرفته است. درباره ویژگی های شاخص این ماده می توان به این نکات اشاره کرد. این پودر جاذب خوبی برای رطوبت است. قادر است زبری پوست را از بین ببرد و آن را خشک نگه دارد.

همین امر باعث می شود تا پوست از کهیر زدن در امان بماند. ناگفته نماند این پودر در طبیعت به رنگ های سفید، سبز، خاکستری و حتی بی رنگ یافت می شود. طرز تهیه پودر تالک به این شکل است که نخست سیلیکات منیزیم را خوب کوبیده و نرم می کنند. پودر حاصله را الک کرده تا ماده ای یکدست به دست آید. در ادامه با شیوه هایی که در اختیار صنعتگران این حوزه است، به آن عطر و اسانس اضافه می کنند تا خوشبو شود.

 

کاربرد مواد معدنی در صنعت آرایشی بهداشتی به چه زمانی بر می گردد؟

مواد معدنی در لوازم آرایشی بهداشتی

 

کاربرد مواد معدنی در صنعت آرایشی بهداشتی به امروز و دیروز بر نمی گردد. انسان های عصر باستان نیز، با این مواد آشنایی داشته اند. شاید برایتان جالب باشد، نخستین افرادی که توانستند از کاربرد تالک در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی خود استفاده کنند، مصریان باستان بوده اند. این ماده در شمال غربی هند نیز مورد استفاده قرار می گرفته و مردم آن روزگار، از آن برای سفید کردن پوست صورت و بدن استفاده می کردند. چینی ها گل رس را با پودر تالک در هم می آمیختند و از آن ماده ای خوش رنگ برای جلوه دادن پوست شان کمک می گرفتند.

بیشتر بخوانید  پلاستیک چگونه تولید می‌شود؟ کاربرد تالک در صنعت پلاستیک سازی

 

آیا کاربرد مواد معدنی در صنعت آرایشی بهداشتی بدون فرآوری کانی ها امکان پذیر است؟

در قبال این سوال باید گفت، کاربرد مواد معدنی در صنعت آرایشی بهداشتی بدون فرآوری آنها ممکن نیست. قبل از این که از این مواد به صورت گسترده در لوازم آرایشی استفاده کنند، می بایست پروسه هایی طی شود. حتی چینی های عصر باستان نیز می دانستند که برای استفاده از پودر تالک لازم است آن را با دیگر مواد ترکیب کنند. مواد معدنی پس از استخراج نیاز است که حتما آسیاب شده و سپس با روش هایی از غلظت آن ها کاست. این مواد دارای رنگدانه های بیشماری هستند که نمی توان آن را مستقیم روی پوست مالید. شرکت های سازنده لوازم آرایشی در ابتدا غلظت مواد معدنی را کاهش داده و با افزودن برخی مواد دیگر آنها را آماده مصرف می کنند.

بد نیست بدانید، تالک یک نوع رقیق کننده به شمار می رود. ترکیب این ماده به محصولات آرایشی آنها را مطمئن و ایمن می سازد. از تالک می توان در ساخت انواع کرم پودر، سایه، ماتیک، رژگونه، مدادهای آرایشی، براق کننده های بدن و مو و … استفاده کرد. همچنین در بین مواد معدنی، تالک ارزان قیمت و مقرون به صرفه است که استفاده از آن را در این حوزه توجیه می کند.

 

 از فواید پودر تالک  در صنعت آرایشی بهداشتی 

کاربرد مواد معدنی در صنعت آرایشی بهداشتی را با مبحث فواید پودر تالک ادامه می دهیم. جالب است بدانید، پودر تالک به دلیل جذب بالای رطوبت و چربی می تواند در لوازم آرایشی حضور داشته باشد. از قدیم افراد از این پودر برای برطرف کردن چربی پوست و حتی موهایشان استفاده می کردند. اگر موهای شما حتی پس از حمام هنوز چرب است، پودر تالک را روی موهایتان بپاشید و خوب شانه کنید.

پودر تالک می تواند چربی را از روی ساقه مو پاک کرده و درخشندگی و لطافت بیشتری به مو بدهد. اگر از پوست پرتغالی خود رنج می برید و نمی دانید چگونه روزنه های پوست خود را ببندید، کافی است از این پودر استفاده کنید. تالک به راحتی منافذ پوست شما را بسته و آن را یکدست و صاف نشان می دهد. مقاله کاربرد تالک چیست را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید  پودر میکرونیزه چیست؟ (راهنمای جامع 1402)

 

کاربرد کائولن در حوزه ساخت لوازم آرایشی بهداشتی

گستره کاربرد مواد معدنی در صنعت لوازم آرایشی بهداشتی به کائولن نیز می‌رسد. کائولن سفید رنگ برای اهداف بسیاری تولید و فرآوری می‌شود که یکی از آن موارد، استفاده در ساخت لوازم بهداشتی و آرایشی است. این ماده نرم معدنی را در خمیر دندان‌ها ریخته و از آن به عنوان پاک کننده جرم‌های دندانی استفاده می‌کنند. کائولن حتی در پودرهای تمیز کننده نیز حضور دارد.

این پودر بی بو، بی مزه اما پر خاصیت را وقتی به محلول‌های اسیدی یا قلیایی می‌افزایند، مایعی تولید می‌شود که اگر به آن عطر و کمی روغن اضافه کنند، محصولی به دست می‌آید که شامپو نام دارد. ساخت انواع ماسک های صورت، کرم ها، لوسیون برای انواع مختلف پوست، پودرهای حمام، ضد عرق ها، صابون، اسکراب پوست و … از این ماده معدنی به دست می آیند. خوب است بدانید، کائولن اصفهان در نوع خود با کیفیت ترین بوده و استان اصفهان بیشترین منابع را از این حیث در اختیار تولیدکنندگان لوازم آرایشی می گذارد.

پیشنهاد می‌شود مقاله کائولن چیست و کاربرد کائولن در صنعت و کشاورزی را مطالعه کنید.

کاربرد کائولن در مواد آرایشی بهداشتی

کاربرد سیلیس در لوازم آرایشی و بهداشتی

این مبحث را با کاربرد سیلیس در لوازم آرایشی و بهداشتی به پایان می بریم. سیلیس نیز یکی دیگر از مواد معدنی است که در تولید خمیر دندان از آن استفاده می شود. سیلیس که به عنوان پودر غیرآلی شناخته می شود، به راحتی می تواند، پلاک های چسبیده روی دندان را پاک کند بدون این که سطح مینای دندان را از بین ببرد. از این ماده همچنین به عنوان غلیظ کننده مواد آرایشی نیز استفاده می کنند.

از پودر سیلیس در صابون سازی نیز استفاده می شود که می توان هفتاد درصد وزن صابون را به این ماده اختصاص داد. از سیلیس یا سیلیکا می توان در اسکراب، داروهای ضدجوش، فاکتوری برای حجم دهنده محصولات، مات کننده و … استفاده نمود. این ماده می تواند نقش جاذب رطوبت و چربی را نیز ایفا کند.

 

شرکت تولیدات معدنی اصفهان تولیدکننده انواع مواد معدنی باکیفیت بالا و قیمت ارزان است. جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.