کاربرد مواد معدنی در صنعت کاغذسازی 

کاربرد مواد معدنی در صنعت کاغذسازی شامل چند ماده مهم مانند زئولیت، تالک، کائولن، کربنات کلسیم و … است. هر یک از این مواد معدنی می توانند صفات و ویژگی های خاصی به محصولات کاغذی داده و حذف آنها عملا عملیات کاغذسازی را متوقف می کند. پودر تالک یکی از مواد معدنی است که در حوزه کاغذسازی بسیار از آن استفاده می شود.

استفاده از این پودر میکرونیزه باعث می شود که محصول، دارای نرمی بافت گردیده و میزان  درخشندگی و جذب رطوبت در آن افزایش یابد. این پودر میکرونیزه شده به دلیل شفافیت بخشی که دارد بسیار مورد توجه صنعتگران کاغذسازی است و از آن به صورت وسیعی استفاده می کنند.

 

همچنین تالک در کاغذسازی که به عنوان پرکننده در این محصولات استفاده می شود، برای تولید کنندگان آن، بسیار مقرون به صرفه نیز است. خوب است بدانید، نزدیک به شصت درصد تالک که در دنیا استحصال می شود در کارخانه های کاغذسازی به مصرف می رسد. مهمترین کشورهایی که تولید کننده تالک می باشند، چین، ژاپن و کره جنوبی هستند.

این سه کشور همچنین بزرگترین مصرف کننده این ماده معدنی نیز می باشند. ناگفته نماند، دامنه دانه‌بندی این ماده که مورد کاربری صنعت کاغذسازی قرار می گیرد، بین هزار و پانصد تا دوهزار و پانصد مش برآورد شده است.

تالک چیست؟ کاربرد پودر تالک در صنایع

تالک در کاعذسازی

کربنات کلسیم و کاربرد مواد معدنی در صنعت کاغذسازی

 کاربرد مواد معدنی در صنعت کاغذسازی را با بررسی کربنات کلسیم ادامه می دهیم. این کانی ارزشمند نیز در صنعت ساخت کاغذ حرف های زیادی برای گفتن دارد. از این ماده نیز به عنوان پرکننده استفاده می شود.

کربنات کلسیم در پروسه ساخت کاغذهای قلیایی نقش عمده ای به عهده گرفته است. از جمله دلایل استفاده از این مینرال رنگ روشن و حجم دهی به محصولات کاغذی است.

جالب است بدانید، استفاده از کربنات کلسیم باعث می شود تا عمر مفید کاغذ بیشتر شده و کیفیت آن افزایش یابد. لازم به ذکر است به کاغذهایی که با ماده معدنی کربنات کلسیم ساخته می شوند، کاغذ سنگی نیز می گویند.

 

کاربرد مواد معدنی در کاغذسازی

 

کائولن در صنعت کاغذ سازی چه نقشی دارد ؟

 

بیشتر بخوانید  کاربرد پلیمر جاذب آب جهت افزایش راندمان آبیاری در مناطق خشک

دامنه کاربرد مواد معدنی در صنعت کاغذسازی به پودر کائولن نیز می رسد. خوب است بدانید، صنعت کاغذسازی بیشتر از هر حوزه ای خواهان مصرف پودر کائولن است. بیشتر کائولنی که در دنیا خرید و فروش می شود، به مصرف کاغذسازی می رسد. از این ماده معدنی هم به عنوان پوشش دهنده و رنگدانه استفاده می شود و هم به عنوان پر کنندگی.

بد نیست بدانید سی درصد رنگدانه هایی که در کاغذها حضور دارند، به خاطر کائولن می باشد. کاغذهایی که از چوب به عمل می آیند، برای اهداف چاپی و سلولزی مناسب نیستند چرا که سطح آن ها نه شفاف می باشند و نه منظم و یکدست هستند. اینجاست که مواد معدنی به عنوان پرکننده وارد میدان شده و سطح کاغذ را یک دست و هموار می کند. همچنین در تغییر رنگ کاغذ نیز نقش مهمی به عهده می گیرند.

کاربرد مواد معدنی در صنعت کاغذسازی  به این موارد نیز محدود نمی شود. این پودرها ضمن درخشنده کردن سطح کاغذ باعث می شوند که جوهر به خوبی بتواند در الیاف کاغذ جذب شوند.

استفاده از مواد معدنی در صنعت کاغذسازی بسیار ارزان و اقتصادی تر از خمیرهایی است که از چوب به عمل می آیند. از همین رو، قیمت تمام شده محصولات نهایی نیز بسیار کمتر تعریف می شود.

کاربرد کائولن

مشخصات مواد معدنی که به عنوان پرکننده در کاغذسازی استفاده می شود، چیست؟

همانطور که گفته شد، کاربرد مواد معدنی در صنعت کاغذسازی بیشتر حکم پرکنندگی دارند. این مواد، ظاهر کاغذ و سطح آن را روشن و یکدست می سازند. یک ماده معدنی برای این که بتواند به خوبی این منظور را تامین کند باید واجد  ویژگی هایی باشد. به عنوان مثال پرکننده های کاغذی که عمدتا از ماده های معدنی می باشند، باید سفید، بسیار نرم و فاقد کمترین سنگریزه باشند.

این مواد همچنین نباید زمان استفاده روی دیگر مواد به کار رفته در کاغذ اثر بگذارند. این مواد معدنی که حکم پرکنندگی را دارند، از جهت دانه بندی دارای شکلی پهن و مسطح می باشند.

ناگفته نماند، کائولن ها یا به روش تر به دست می آیند یا خشک. کائولن های تر بیشتر برای پرکردن منافذ سطح کاغذ مورد استفاده قرار می گیرند و کائولن هایی که با پروسه خشک تولید می شوند، برای تولید کاغذهای ارزان و کم کیفیت تر مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید  هیدروکسید آلومینیوم چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟

پیشنهاد می‌شود مقاله کائولن چیست و کاربرد کائولن در صنعت و کشاورزی را مطالعه کنید.

کائولن در صنعت کاغذسازی چه امتیازاتی به صنعتگران می دهد؟

درباره کاربرد مواد معدنی در صنعت کاغذسازی باید به یک نکته اساسی اشاره کنیم. در پروسه تولید کاغذ هرگز نمی توان از مزایای کائولن به راحتی عبور کرد. این ماده معدنی با همه ویژگی های منحصر به فردش به گونه ای است که به صنعتگران این حوزه امتیازات بی شماری می دهد. اولین مزیت استفاده از کائولن نرمی و لطافتی است که به کاغذ می دهد. جذب جوهر را به مراتب بیشتر می کند.

ارزان بودن و جنبه اقتصادی آن یک مسئله مهم در صنعت کاغذسازی است که برای تولیدکننده های این ماده فرصتی مغتنم می باشد. امتیاز مثبت دیگر این ماده زمانی روشن می شود که کاغذ به چاپخانه می رسد. کائولن به خوبی می تواند ذرات و حفره های ریز سطح کاغذ را بپوشاند. همین امر باعث می شود تا جوهر به خوبی روی این کاغذها نقش بسته و نتیجه چاپ روی کاغذ بسیار درخشان و با کیفیت درآید.

 

مواد معدنی در کاغذسازی

 

زئولیت چیست و چه نقشی در صنعت کاغذسازی دارد؟

یکی دیگر از مواد معدنی که در صنعت کاغذسازی کاربرد دارد، زئولیت است. زئولیت دارای منابع بسیاری بوده و بسیار ارزان قیمت هستند. این کانی در حقیقت از کریستال های آلومینا سیلیکات هیدراته تولید می شوند. این ماده طبیعی نیز نقش پرکنندگی داشته و باعث می شوند تا کاغذها در فرایند تولید، دچار چروکیدگی نشوند.

قابل ذکر است با افزودن این ماده به خمیر کاغذسازی، کاغذها به راحتی بریده خواهند شد. در  انتهای این مبحث خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم، وبسایت شرکت تولیدات معدنی اصفهان (توما) که در حال مطالعه آن هستید، مرجع مطمئنی برای خرید و فروش انواع محصولات معدنی است. شما از طریق کارشناسان فروش وبسایت توما قادر خواهید بود درباره قیمت کائولن و خرید پودر تالک و دیگر محصولات معدنی که در حوزه کاغذسازی مشارکت دارند، اطلاعات لازم را به دست آورید.