بررسی کاربرد مواد معدنی در صنعت پزشکی و داروسازی

کاربرد مواد معدنی در صنعت پزشکی و داروسازی از دیرباز مورد استفاده اطبا و حکمای طب قدیم قرار می گرفته است. امروزه نیز این مواد به صورت گسترده در بخش های مختلف پزشکی و داروسازی مورد توجه می باشد. یکی از انواع مختلف مواد معدنی که در این زمینه کاربرد دارد، پودر تالک است. کاربرد پودر تالک در پزشکی از آن جهت مورد استفاده قرار می گیرد که از جهت شیمیایی هیچ آسیبی به بدن انسان وارد نمی کند. قیمت پودر تالک مقرون به صرفه است و می توان از آن حتی به عنوان دارو نیز استفاده کرد. پودر تالک از جمله مواد شیمیایی به شمار می رود که می توان در زمینه تولید محصولات آرایشی از آن استفاده کرد. سیلیکات منیزیم و هیدرات منیزیم از جمله مواد سازنده این پودر می باشند. خوب است بدانید، این پودر بسیار نرم بوده و در ردیف پر کاربردترین کانی های دنیا قرار گرفته است.

پودر تالک مناسب داروسازی

 

کاربرد تالک در داروسازی

پودر تالک در فرم ها و اشکال متنوعی در صنعت داروسازی مورد توجه داروسازان قرار گرفته است. پودر تالک در داروسازی به عنوان پرکننده و روکش کردن قرص ها استفاده می شود. داروسازها از این ماده برای محافظ قرص تحت عنوان لوبریکانت کمک می گیرند. از پودر تالک دارویی همچنین در ساخت کرم ها و لوسیون و پمادهای مختلف استفاده می شود.

کاربرد مواد معدنی در صنعت پزشکی و داروسازی تنها به پودر تالک محدود نمی شود. پودر کائولن و دیگر مواد معدنی نیز در این حوزه کاربرد دارند. با این همه می توان ادعا کرد، اگر تالک در میان نبود، هرگز قرص ها به شکل امروزی به بازار عرضه نمی شدند. در حقیقت تالک می تواند در فشرده سازی قرص ها نقش مهمی داشته باشد. صنعت داروسازی از این پودر برای درمان امراضی چون درد قفسه سینه و مشکلات ریوی استفاده می کند. شما می توانید برای خرید پودر تالک، خرید کائولن یا هر نوع ماده معدنی دیگر با مشاوران فروش توما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

پیشنهاد می‌شود مقاله کائولن چیست و کاربرد کائولن در صنعت و کشاورزی را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید  فرآیند ساخت رنگ

پودر کربنات کلسیم و کاربرد مواد معدنی در صنعت پزشکی و داروسازی

کاربرد مواد معدنی در صنعت پزشکی و داروسازی را با پودر کربنات کلسیم دنبال می کنیم. این پودر در حوزه داروسازی نیز کاربردهای متنوعی دارد. پودر کربنات کلسیم در داروسازی خواص درمانی بی نظیری داشته و عوارض آن بسیار کم گزارش شده است. این ماده معدنی ارزشمند که یک نوع تامین کننده کلسیم می باشد، می تواند به نوعی مکمل غذایی به شمار رود. کربنات کلسیم در ساخت انواع قرص ها، پودر خوراکی، سوسپانسیون مورد توجه داروسازان قرار گرفته است. شایان ذکر است، از این پودر به عنوان رقیق کننده یاد شده که می تواند اثربخشی بسیاری در برخی از بیماری ها داشته باشد. همچنین می توان از کربنات کلسیم به عنوان فیلر نیز استفاده نمود.

کربنات کلسیم در داروسازی زمانی برای فرد تجویز می شود که میزان کلسیم مصرفی در رژیم غذایی او بسیار کم باشد. پزشکان برای جبران این کمبود از کربنات کلسیم استفاده کرده و برای استحکام بیشتر استخوان ها، ماهیچه ها، سیستم مغز و اعصاب و ماهیچه قلب آن را به شکل دارو در اختیار بیمار قرار می دهند. ناگفته نماند، کربنات کلسیم، مانند کربنات منیزیم می تواند در درمان سوزش معده ، موثر واقع شود. از این ماده معدنی می توان در درمان سوء هاضمه ناشی از اسیدی بودن معده و دیگر مشکلات مربوط به گوارش کمک گرفت. بیماران می توانند این ماده موثر را بدون نسخه پزشک نیز از داروخانه ها دریافت کنند.

نقش کانی ها در داروسازی و پزشکی

کاربردهای کربنات کلسیم

بحث کاربرد مواد معدنی در صنعت پزشکی و داروسازی را با نقش کربنات کلسیم و کاربرد آن در طب ادامه می دهیم. کربنات کلسیم یک نوع نمک معدنی می باشد که در داروسازی تحت عنوان آنتی اسید مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده ارزشمند می تواند به نحو شایسته ای اسید هیدرولیک را که در معده دیده می شود، کم کرده و حتی آن را خنثی کند.

با مصرف کربنات کلسیم، یون های بی کربنات افزایش یافته و پروستاگلاندین ها به خاطر مصرف این ماده معدنی نقش محافظت کننده از سلول ها را بر عهده می گیرد. همچنین از پودر کربنات کلسیم نیز می توان جهت مداوای هیپوکلسمی به بیماران تجویز کرد. خوب است بدانید استفاده از کربنات کلسیم در حوزه داروسازی قادر است کیفیت محصول نهایی را بهبود داده و به عنوان امولسیفایر و نگهدارنده مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید  آنتی بلاک چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟

 

مواد معدنی برای جلوگیری از آلودگی داروها

دامنه کاربرد مواد معدنی در صنعت پزشکی و داروسازی از این موارد نیز فراتر می رود. شاید تعجب کنید اگر بگوییم، از مواد معدنی می توان در جهت از بین بردن آلودگی هایی که در حوزه دارو مشاهده می شود نیز استفاده کرد.

در سراسر دنیا افراد مختلفی به امراض کوتاه مدت و حتی طولانی مدت دچار می شوند. حق طبیعی این افراد است که از داروهای بی خطر استفاده کرده و اعتمادسازی وظیفه اصلی شرکت های داروسازی است. بر همین مبنا دانشمندانی که در این صنعت فعالیت دارند، می کوشند تا از طرق مختلف، مواد آلوده را از داروها دور کرده و محصولی عاری از میکروب و خطرات جانبی در اختیار بیماران قرار دهند.

هنگامی که داروها دچار تخریب می شوند، ویژگی های فیزیکی، ظاهری، شیمیایی و حتی درمانی آنها تحت تاثیر قرار گرفته و نمی توانند در کاهش نشانه های بیماری موثر واقع شوند. حتی اگر داروها به برخی مواد مضر دیگر مانند باکتری آلوده شوند، احتمال خطر آفرینی آنها بیشتر می شود. این جاست که مواد معدنی جهت آب بندی و ایمن سازی داروها وارد عمل می شوند. از مواد معدنی در ساخت درپوش های لاستیکی استفاده می شود. این درپوش ها اجازه نمی دهند تا هرگونه آلودگی و باکتری مضری وارد دارو شده و آن را مورد تخریب قرار دهد. بسیاری از داروهای مایع از جمله انسولین نیاز به درپوش داشته و عمده این درپوش ها توسط مواد معدنی ساخته و تولید می شوند.

شرکت تولیدات معدنی اصفهان (توما) به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان مواد معدنی، انواع مواد معدنی پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله پزشکی و داروسازی را با بالاترین کیفیت و ارزان ترین قیمت تولید و توزیع می کند. جهت دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید مواد معدنی از مشاوران توما راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.