مقدمه ای بر کاربرد مواد معدنی دیرگداز

انسان از قرن ها پیش با مواد دیرسوز  و کاربرد مواد معدنی دیرگداز آشنایی داشته است. شناخت دیرگدازها از قدمت بسیار بالایی برخوردار می باشد. از هنگامی که تولید ظروف سفالی و ساخت ظروف فلزی متداول شد، انسان قادر بود با روش هایی بسیار ابتدایی از این مواد نسوز برای تولید محصولات مورد نیاز خود کمک بگیرد.

با این همه ساخت محصولات دیرگداز به روش نوین و صنعتی، به سال های پایانی قرن 17 بر می گردد. امروزه از مواد نسوز برای عایق کردن و پوشش دادن سطوحی که در معرض دمای بالا قرار می گیرند، کمک می گیرند. صنایع مختلفی از این مواد معدنی نسوز برای بهبود کیفیت تولیدات خود بهره می گیرند. چنانچه با ما تا انتهای این متن همراهی کنید، شما را با گستره مصرف این مواد در صنایع مختلف آشنا می کنیم.

مواد معدنی دیرگداز

مواد دیرگداز چیست؟

قبل از بررسی موضوع کاربرد مواد معدنی دیرگداز اجازه بدهید، درباره مواد نسوز توضیحی ارائه کنیم. دیرگدازها به موادی گفته می شوند که در مقابل دمای بسیار زیاد، سعی دارند ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی خود را حفظ نمایند. خوب است بدانید، دیرگدازها از بعضی عناصر دارای کربن ساخته می شوند. این عناصر دربردارنده خود کربن، مواد معدنی کربنی، کربنات منیزیم و دولومیت است. مواد نسوز قادرند در مقابل هر گونه سایش، فشار، فرو رفتگی و شوک های دمایی از خود پایداری نشان دهند.

آنها در این شرایط عملکرد بسیار عالی و درخشان از خود به جا می گذارند. این مواد به خاطر عملکرد خوبی که دارند در صنایع مختلفی نقش داشته، صنعت گران از آنها محصولات متنوعی ساخته و روانه بازار می کنند. حتی از مواد نسوز به عنوان یک کالای ضروری و استراتژیک یاد می کنند. چنانچه بخواهیم یک مثال روشن و دم دستی از این مواد برای شما ارائه کنیم، می توان به آجر نسوز اشاره کرد.

پیشهاد می کنیم مقاله دولومیت چیست؟ کاربرد دولومیت در صنعت را مطالعه کنید.

همانطور که اشاره شد، کاربرد مواد معدنی دیرگداز در صنایع مختلف کاربرد وسیعی دارد. یکی از دلایل این امر، ارزش افزوده ای است که این مواد دارا هستند. خوب است بدانید، تولید محصولات نسوز با حساسیت و دقت بالایی صورت می گیرد. حضور هرگونه ایراد و نقص در مواد نسوز باعث می شود تا تجهیزات و مواد اولیه خام بسیاری هدر رود. مواد نسوز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بسیاری از حوزه ها حضور داشته و می توانند در پروسه ایمن سازی محصولات حضور موثری داشته باشند.

بیشتر بخوانید  سیلیس تصفیه آب؛ آشنایی با ویژگی ها، مزایا و کاربردها

 

بررسی کاربرد مواد معدنی دیرگداز

ضرورت کاربرد مواد معدنی دیرگداز در مقاوم سازی برخی سازه‌های صنعتی حائز اهمیت است. میزان بهبود عملکرد کوره‌های صنعتی بسته به نوع مواد نسوزی دارد که در آن به کار رفته است. هر چه مواد نسوز مرغوب و با کیفیت باشد، به همان اندازه نیز عمر و ماندگاری محصولات تولید شده افزایش می یابد. به خاطر همین نقش پررنگی که مواد نسوز در صنایع دارند، از آنها به عنوان صنایع مادر یاد می کنند. البته کاربرد دیرگدازها تنها به آجرهای نسوز و تولید کوره های صنعتی ختم نمی شود.

از این مواد در تولید محصولاتی که نیاز به استحکام بالا داشته نیز استفاده می کنند. برخی مواد نیاز دارند تا در مقابل خوردگی و سایش بر اثر تاثیرات مواد شیمیایی مقاوم سازی شوند. حتی برخی تاثیرات مکانیکی نیز می تواند روی محصولات اثر منفی داشته باشد. با وجود مواد نسوز، می توان کیفیت و ماندگاری این محصولات را افزایش داد. در ادامه برای آشنایی شما خواننده گرامی به برخی از کاربردهای مواد دیرگداز اشاره می کنیم.

  • صنعت ساخت شیشه
  • استفاده در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها
  • نیروگاه های مولد برق
  • سرامیک سازی
  • توربین های گازی
  • فعل و انفعالات هسته ای
  • صنایع سیمان سازی و آهک سازی
  • کارخانجات زباله سوزی
  • اهداف مهندسی و عمرانی و …

کاربرد مواد معدنی دیرگداز همچنین، به عنوان عایق و پوشش برای موادی که نیاز به حرارت بالا دارند، قابل مشاهده است. مواد نسوز در صنایعی مانند ذوب آهن و فولادسازی، تولید فلزات غیر آهنی، کک سازی و … به کار گرفته می شود. همچنین از این مواد در صنایع شیمیایی، صنایع هوا و فضا و نیروگاه های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند. ناگفته نماند، تولید نسوزها در جهان سالیانه به 2 میلیون تن می رسد.

 

 

انواع مواد نسوز – انواع مواد دیرگداز

 

انواع مواد معدنی نسوز دیرگداز

در صنعت مواد نسوز انواع مختلفی به کار گرفته می شوند. این میزان تنوع در چند زمینه قابل بررسی است. ترکیبات، ویژگی ها و کاربرد متفاوت نسوزها باعث می شود تا این مواد به دسته جات مختلف و متنوعی تقسیم بندی شوند. خوب است بدانید این عناصر در مواد اولیه نسوز ها به کار می رود:

 

موارد مصرف نسوز

درباره کاربرد مواد معدنی دیرگداز می توان چنین اظهار داشت، هر یک از صنایع مادر یا پایه دارای سهم تقریبی از این مواد هستند. سهم مواد معدنی نسوز در ساخت آهن و فولاد هفتاد درصد برآورد شده است. برای ساخت فلزات غیر آهنی نیز سه درصد به مواد دیرگداز نیاز است. کارخانجات تولید سیمان نیز هشت درصد از مواد معدنی دیرگداز سهم می برند. صنایع ساخت سرامیک نیز هشت درصد به مواد نسوز احتیاج دارند.

بیشتر بخوانید  کائولن چیست؟ کاربرد کائولن در صنعت

قابل ذکر است، هشت درصد مواد نسوز نیز در کارخانجات ساخت شیشه به کار گرفته می شوند. صنایع شیمیایی و دیگر مصارف به ترتیب دارای چهار و شش درصد به مواد دیر سوز نیاز دارند. همانطور که گفته شد، صنایع فولادسازی و ریخته گری با مصرف بیش از هفتاد درصد از مواد دیر سوز بالاترین سهم را از این مواد دارند. در ادامه به دو نوع مواد دیرگداز که در صنایع اهمیت دارند، اشاره می شود.

 

کائولن چیست؟ کاربرد کائولن در صنعت

تالک چیست؟ کاربرد پودر تالک در صنایع

پودر تالک میکرونیزه چیست؟ و کاربرد آن در صنعت

باریت چیست؟ انواع باریت و کاربرد باریت در صنعت

 

کاربوراندم چیست؟

یکی از مواد اولیه نسوز و دیرگداز سیلیکون کارباید یا کاربوراندم می باشد. این ماده با فرمول شیمیایی SiC شناخته می شود و از جمله مواد نسوز و نیمه هادی است که در صنایع متنوع مصرف فراوانی دارد. ماده مزبور، آمیزه ای از سیلیکون و کربن می باشد که در سرامیک سازی نیز نقش مهمی دارد. این ماده معدنی پس از کشف و استفاده از آن باعث تحولی بنیادین در صنعت شد. از این ماده برای سایندگی، تولید فولاد و … استفاده می شود.

 

اکسید آلومینیوم

مواد اولیه دیرگداز دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، آلومینیوم اکسید می‌باشد. این ماده طبیعی با نام‌های آلومینا، آلوندوم و بوکسیت نیز مشهور است. از این کانی معدنی می‌توان به عنوان ساینده و یک عنصر دیر سوز و دیر ذوب شونده کمک گرفت. همانطور که از نام آن بر می‌آید، از این ماده می‌توان فلز آلومینیوم استحصال کرد.

قابل ذکر است دمای ذوب این کانی دوهزار و هفتاد و دو درجه سانتیگراد می‌باشد و دارای دمای جوش دو هزار و نهصد و هفتاد و هفت درجه سانتیگراد است. این ماده همانطور که مشخص است دماهای بالا را تاب آورده و رسانای گرما نیز می‌باشد. از دیگر ویژگی های اکسید آلومینیوم، مقاومت آن در برابر شوک حرارتی است. در انتهای این نوشتار خوب است اشاره کنیم، وب سایت توما مرجع مطمئنی برای عرضه انواع محصولات معدنی و صنعتی است. چنانچه درباره خرید کرومیت، خرید دیاتومیت، قیمت کربنات منیزیم و قیمت پودر تالک ارزان و سایر مواد معدنی سوالاتی دارید، کارشناسان فروش ما آماده ارائه راهنمایی و توضیحات در این زمینه هستند.